BEFEJEZETLEN KIÁLLÍTÁS – Kungl György (1955-2023)
2023. október 18. – 2023. november 10.
Apró állatok, nyulak, szurikáták, meghökkentő, porcelánra festett tájképek láthatóak az idén januárban elhunyt Kungl György szobrain. Sulyok Miklós kurátorral Kovács Gabi beszélgetett.
Huszonkét kerámia szobor lesz látható a kiállításon. Ezek között van olyan, amelyik régebbi és van olyan – ahogy a cím is utal rá – befejezetlen. Mit lehet tudni ezekről az új tárgyairól?
A kiállítás egészéről azt érdemes elmondani, hogy a hirtelen elhunyt művésznek ez tulajdonképpen egy emlékkiállítása, mert a család tervezi, hogy egy nagyobb életmű-kiállításon mutatja majd be az ő munkásságát. Ezen a kiállításon pedig azokat a műveket mutatjuk be, amelyek 2021 és 2022 között készültek. Tehát, ő készült kiállításra, és félig meg is tervezte, de nem jutott a végére, ezért is Befejezetlen kiállítás a kiállítás a címe. A kerámiák között is vannak olyanok, amelyek festetlenek, tehát tovább lehetne őket színezni, és valószínűleg a művész ezt is tette volna. Kungl György a nyolcvanas években indult olyan kortársakkal, mint Kicsiny Balázs vagy Gerhes Gábor, Gerber Pál — az utóbbi művész a kiállításmegnyitó beszélgetésen is szerepel majd. Pályakezdő munkái egyfajta deheroizáló, groteszk, posztmodern szemléletet mutatnak. Tehát a nagy hősi témák helyett hétköznapi emberekkel foglalkozott, a pophoz, a pop-arthoz közel álló, vagy az azt követő művészeti korszak jellemzi. A pop-art a leghétköznapibb, legnépszerűbb témákra reflektál, ilyen Kunglnál például James Dean amerikai filmsztár. A művek különlegessége, hogy ezeket kerámia szobrokban jelenítette meg, és magát kerámiaszobrásznak nevezte. Vagyis nem a hagyományos szobrászatot akarta művelni kőből, vagy acélból nagy méretben, hanem ezek a kis méretű – húsz, harminc centi magas – asztali díszek, egyfajta asztali nippek érdekelték, ezeket készítette el láthatóan ironikus, szatirikus megközelítéssel.
Ő maga egy korábbi kiállítása kacsán azt mondta tárgyairól: Újabban készült szobraimon állatfigurák kerülnek kapcsolatba egymással vagy szimbolikus jelentéssel bíró tárgyakkal (könyv, kehely). Olyan dolgokat csinálnak, amiket szívesen leplezünk. Például A hét főbűn című sorozata is szerepel a tárlaton.
Ezeket az újabb munkákat a kétezres évektől kezdve készítette Kungl György. Először is ezek olyan állatfigurák, akiket állatmesékben szerepeltet, és mi nagyon is élvezzük ezeket a történeteket, bár tudjuk, hogy nem állatokról szólnak az események. A különféle cselekményekben, meseszerű helyzetek bontakoznak ki két vagy több állat között, amelyekben a lények kicsit mitikusan vagy állításszerűen szerepelnek. Ezek az emberszerű állatok, rejtőzködnek rejtegetnek önmagukra és másokra vonatkozóan bűnöket, mindig olyan dolgokat, amelyeket az emberek sem vernének nagy dobra. Az ókor óta számtalan változatban láttunk már ilyet, Kungl is így csinálja: számtalan változatban használja az emberszerű állatokat a szobraiban. Az utolsó szobrai festetlenek, fehér máz borítja őket, és ezzel még elvontabbá teszi a figuráit, de ez nem tudatos a részéről. Irtózatosan furák ezek a kis különböző nyulak, mókusok és még hasonló kis állatok, akik teljesen fehér, fényes porcelán mázban, vagy mondjuk idézőjelben, ruházatban jelennek meg. Szeretetreméltóak, viszont tele vannak groteszkséggel, ellentmondással. Ez az ellentmondás, groteszkség jelenik meg akkor is, amikor porcelán tájképet készített, vagyis a fehér szoborra állóképet festett.
Wehner Tibor művészettörténész mondta: Kungl György olyan szobrokat alkotott, hogy nem szobrok; olyan díszeket, hogy nem díszek; olyan kerámiákat, amelyek nem kerámiák; illetőleg szobrok, díszek, kerámiák, csakhogy negatív előjellel.
Teljesen egyetértek ezzel, és az emberek megpróbálják ezt a Kungl-féle abszurditást kibogozni, és ki is bontják, és akár magukra is ismerhetnek a sajátos díszítettségű állatok által elkövetett bűnökben, mint: kapzsiság, bujaság, düh, agresszió. A negatív előjel pedig az az ironikus mosoly, amivel kíséri ezeket szobrokat, de én valójában nem tudom Kungl művészetét negatív módon látni.
Kungl azért nem noir vagy nem bűnügyi jellegű alkotó. Mindig van az ő szobraiban egy ilyen mély, belső kedvesség, még ezek mögött a giccses mozzanatok mögött is, csak hát ezt valahogy ki kell bontani belőlük, és túl kell ezeken esnünk, hogy milyen abszurd, milyen groteszk, meg milyen kellemetlenül veszekednek vagy ölik egymást a kis szobrok.