„Mindig kísérletezem” – interjú Szabics Ágnessel
2022 őszén folytatódnak a B32 Galériában megrendezett művészetpedagógiai foglalkozások, amelyeken a 11. kerületi iskolák tanulói vehetnek részt. A program célja: korosztálytól függetlenül a művészet közelébe kerülni, és játékosan, interaktív módon, különféle technikákkal és történetekkel befogadni azt. Szabics Ágnes művészetpedagógus novemberben a B32-ben látható Bartl József emlékiálltáshoz kapcsolódva tart foglalkozásokat, erről beszélgetett vele Kovács Gabi.

A Bartl kiállítás kapcsán szervezel múzeumpedagógiai programot a B32 Galériában. Látva a tárlatot, hogyan inspirálódtál?
A múzeumpedagógia programok a kiállítások befogadását segítik mindenféle formában. A foglalkozások célja az, hogy informális keretek között találkozzanak a gyerekek a kortárs képzőművészettel. A konkrét foglalkozásokat annak ismeretében dolgozom ki, hogy milyen korosztály, melyik iskolából érkezik a galériába, illetve figyelembe veszem, hogy hány tanuló jár az osztályba. A Bartl kiállításon foglalkozunk majd a figurális és az absztrakt ábrázolással, jelekkel, geometrikus formákkal, a térrel, a síkkal és a szín szimbolikájával. De megnézhetik a gyerekek azt is, hogy egy konkrét figurát a felismerhetetlenségig meddig lehet egyszerűsíteni, mi az a pont, amíg még ki lehet találni, hogy mit ábrázol. A színes képeknél külön lehet a színek jelentését, hatását vizsgálni vagy kiválaszthatnak egy képről valamilyen formát színes papírból, a többieknek feladata lesz megkeresni, hogy melyik képen található. Tehát játékosabb feladatokon keresztül foglalkozunk a műalkotásokkal és utána beszélgetünk róluk.
Mindig az adott kiállítás dönti el, hogy milyen eszközökhöz nyúlsz a foglalkozásokon?
Igen, mindig a kiállítástól függ, hogy milyen jellegű foglalkozást tartok. Semmit nem szeretek bevinni a térbe, mindig a kiállított művekről beszélgetünk, vagy kisebbeknek mesét is szoktam írni. A Bartl festmények nagyon narratívak, a képek összeköthetőek, párosíthatóak, sorba is lehet állítani őket, történetet lehet hozzájuk fűzni.

Művészet/múzeumpedagógusként több helyen tanítottál vizuális nevelést, (MOME, Tanítóképző) dolgoztál gyerekekkel a GYIK-Műhelyben, a Műcsarnokban. Jelenleg a Budapest Galéria művészetpedagógusa vagy. A múzeumi helyszín hogyan befolyásolja a munkádat?
A múzeumon belül az adott tér is befolyásolja a foglalkozást, főleg a mérete, ilyen szempontból a B32 elég szerencsés, hiszen nincs tele tárgyakkal, így egy egész osztály elfér benne és kényelmesen tudunk dolgozni. Általában a földön szoktunk festeni, rajzolni, makettezni, színes papírokat vágni, hogy ne kelljen plusz bútorokat bevinni a térbe, hiszen egy képzőművészeti kiállításba nem jó „beleszólni” jobb megkímélni az asztaloktól, székektől.
1992-ben diplomáztál az Magyar Iparművészeti Főiskolán (most MOME) pedagógia és textiltervező szakon. Képzőművészként most fotózással foglalkozol.
Igen, jelenleg fotóval, fotóinstallációval, videóval foglalkozom.
Ezeket a művészeti formákat is használod a múzeumpedagógia programokban?
Igen, tulajdonképpen bármilyen technikával lehet dolgozni. Sokat játszunk, beszélgetünk, mindig van egy keret, egy fiktív történet, ami köré épül a foglalkozás, és azt, hogy utána milyen technikával dolgozunk.

Azt olvastam az egyik oldaladon, hogy az utóbbi időben olyan komplex vizuális programok megvalósításán dolgozol, amelyek új utat nyithatnak a múzeumpedagógiában, a vizuális nevelésben, és a művészeti kommunikációban. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan kísérletezel?
Mindig kísérletezem, remélem így tesz minden pedagógus is. Folyamatosan figyelem az aktuális eseményeket, a kiállított művekben megjelenő társadalmi, gazdasági kérdéseket, problémákat, technikai lehetőségeket. Nem nagyon lehet mást tenni, mint kísérletezni, főleg azért, mert a gyerekek is változnak, nem csak a világ is, és erre muszáj állandóan reflektálni.
A múzeumpedagógiai foglalkozásokra a muzumpedagogia.b32.galeria@gmail.com e-mail címen vagy +36 30 343 6267 telefonszámon lehet jelentkezni.