Pillangóhatás – interjú Haász Ágnes Munkácsy Mihály – díjas képzőművésszel, kurátorral
A Pillangóhatás című kiállítás az elmúlt három évben született munkákból válogat. Így digitális-és QR-kóddal leolvasható képeket, kollázsokat, új, kísérletező, színes digitális printeket, videókat is láthat a közönség a B32 Trezor termében július 1-ig.
Haász Ágnes Munkácsy Mihály – díjas képzőművésszel, kurátorral Kovács Gabi beszélgetett.

Digitális triennálék 2015 óta kerülnek megrendezésre, a Magyar Elektrográfiai Társaság /MET és szekszárdi partnereivel közös szervezésben. Mi hívta életre ezeket a nemzetközi megmérettetéseket, egyáltalán, mi az, hogy triennálé?
Először is a triennálé fogalmára térnék ki. Három évente megvalósuló, általában képzőművészeti eseményt jelent. Fontos szempont, hogy ezeken a tárlatokon csak digitálisan készült műveket – elektrográfiákat – digitális nyomatokat, videókat, fény-mobilobjekteket, installációkat mutatunk be. Hiánypótló rendezvény, mivel e fiatal műfajnak Magyarországon még nincs állandó fóruma, bemutatkozási lehetőséget biztosítunk, nemzetközi kitekintéssel, keresztmetszetet adva a műfaj gazdag és változatos, újszerű vizuális világáról.
A beérkező műveket a képzőművészeti szakma jeles művészeiből, művészettörténészeiből álló nemzetközi zsűri válogatja. A DIGITÁLIS AGORA Nemzetközi Triennálé rendezvényeit a Magyar Elektrográfiai Társaság / MET, a szekszárdi Művészetek Házával és a Babits Mihály Művelődési Központtal együttműködve hozta létre 2015-2024 közötti időszakra. A triennálék pályázatát két kategóriában írjuk ki, két kategóriában, szabad és tematikus témában.
2015. évet az UNESCO a FÉNY nemzetközi évének nyilvánította, így az első triennálé e tematika jegyében készült műveket várta, fogadta el.
2018-ban a tematikus kiírást Szüret témában adtuk meg, kapcsolódva Szekszárd város Bornapok című programjához.
2021-ben a témával a 125 éve született TRISTAN TZARA, a dadaizmus egyik atyjára emlékezünk. A 3. triennálén, Szekszárdon 143 magyar és 65 külföldi művész – 14 országból (Argentína, Dél-Korea, Franciaország, Hollandia, Horvátország, Japán, Kanada, Németország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Thaiföld, Ukrajna, USA) közel 300 műve lett kiállítva.

Évek óta szabad és tematikus témákban versenyeznek a pályázatra jelentkezők. Idén tematikus bontásban, Pillangóhatás címmel a szabad kategória anyagából láthatunk merítést.
Jelen tárlaton 45 művész 62 műve látható. 47 digitális print, és 5 videómű. A kiállítás témáját Pető Hunor: Pillangóhatás című műve ihlette. A jelenségre reflektáló műveket láthatunk.
A létezés során – akár ember és állat, növény által- előidézett, létrejövő, akár apró változtatások is véletlenszerű folyamatoka, láncreakciókat indíthatnak el, melyek pozitív és negatív visszacsatolások révén nagymértékben megváltoztathatják, befolyásolhatják világunk hosszútávú működését…
A kiállított művek ezt az effektust mutatják be vizuálisan megfogalmazva, nagyon változatosan, gazdagon és árnyaltan a digitális technika művészi alkalmazásával.

A tavalyi triennálén Kecskés Péter lett a győztes, az ő művét is láthatjuk a kiállításon. Mesélne a művészről és a kiállított munkájáról ?
Kecskés Péter XI. kerületi képzőművész, társaságunk aktív tagja. Igen nagy büszkeséggel tölt el bennünket, hogy a 2021. évi digitális triennálé fődíját neki ítélte a zsűri.
Három digitális printje – mely triptichont alkot – Amerikában, New Yorkban, 2018-ban készült hagyományos, analóg fotótechnikával. A teljes sorozat címe: „Architects of Dusk versus the Envoys of Light”. Utal a közel-keleti, perzsa fénymisztikára, a fény és sötétség harcára. Annyiban rendhagyó a mű kivitelezése, hogy a művész a filmet többször, egymás után visszafűzte a fényképezőgépbe, így az újabb és újabb létélmények képrétegei, véletlenszerűen kerültek egymásra. Utólagosan, digitálisan igazából csak a színekbe nyúlt bele, a végső, igen gazdag képfelület megteremtéséhez.
A tárlaton láthatjuk 2019-ben készült „Ecstatic Enstasis” című videóját is, mely egyszerre utal egy táncos eksztatikus / önkívületi állapotban teremtődő, extrovertált / kitárulkozó megjelenítésre és egy meditatív, befelé forduló állapotra.
A triennálé művei Budapesten rangos galériákban folyamatosan látogatható 2022. február – október közötti időszakban.
Megvalósult kiállítások: Vízivárosi Galéria, Próféta Galéria, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége MKISZ Galériája, B32 TREZOR Galéria
További, tervezett kiállítások szeptember – október között: MET Galéria, Próféta Galéria, Újpesti Galéria.