„A divat elfelejt és újraformál” – Interjú Csipes Antal iparművésszel
Válltáska, oldaltáska, shopper táska, övtáska…és még lehetne sorolni a ma divatos és népszerű ruhakiegészítőinket. Csipes Antal szerint manapság a hátizsákok a legjobban keresett darabok, lehet kicsi vagy nagy, ezekből fogy a legtöbb.
A Válogatás Csipes Antal táskagyűjteményéből című kiállítás június 13-án nyílik B32 Galériában.
Csipes Antal iparművésszel Kovács Gabi beszélgetett.
„Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy…”-hallható a nyolcvanas évek Neurotic slágerében. Mit árul el rólunk a táska?
A Neurotic slágere csak részben fedi az igazságot. Nem akarom részletezni, hogy miért, mert arról hosszasan kellene válaszolnom, amire most nincs időm. A táska ma már legalább olyan fontos a nők számára, mint a többi ruhakiegészítő. A táska formáját, a belső szerkezetét, az anyagát és a méretét figyeli a tudatos vásárló. Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy neves ruha- és táskagyártók termékeit megvegyék, míg a piacon a hasonló „divatos” fazonokat olcsóbb áron elérhetik és minőségi termékként hordhatják nap mint nap vagy csak alkalmanként. Persze gyakran látni olyan személyeket, akik „filléres” koppintott márkájú táskákat viselnek, amit messziről kiszúr az ember!
„A divat elfelejt és újraformál” – írja A divatról komolyan című könyvében. Megnéztem milyen új táskatípusok vannak manapság: válltáska, oldaltáska, shopper táska, övtáska, utazótáska, ridikül, alkalmi táska, borítéktáska… Elképzelhető, hogy ezeknek a daraboknak létezik múltbeli változata is.
Elképzelhető, hogy ezeknek a daraboknak létezik múltbeli változata is.
Igen! A divat elfelejt és újraformál. Ugyanakkor a táskadivat az utolsó 35-40 évben nem sokat változott. Napjainkban a hátizsákok a legnépszerűbb darabok, amelyek különböző anyagokban és méretekben láthatók. A női apró és közepes méretű hátizsákok reklámjai megjelentek a neves divatmagazinokban. Az átütő sikert csak a kilencvenes évek második felében figyelhettük meg. Design szempontjából egyedülálló, hogy a Prada logóval díszített átlátszó műanyag szatyorból több mint egymillió darabot adtak el. A következő „nagy dobása” az 1995/96-os övtáska volt, amellyel robbantotta a táskapiacot.
Hányadik női táskánál tart és hol tárolja őket? Férfitáskák nem érdekelték?
Soha nem számoltam meg hány darab táskám van. Egységes méretű dobozokban becsomagolva tartom őket. Férfi táskáim is vannak, de csak egy-egy darab, amelyek már a gyűjtés előtt megvoltak.
Hol tudott ennyiféle táskára szert tenni? Vagyis hol szerezte be őket?
Felsorolni hosszú lenne, hogy honnan sikerült beszerezni őket! Az olvasó fantáziájára bízom. Egy biztos, hogy az első darabot 1987-ben vásároltam egy fotófelszereléseket forgalmazó antikváriumban!
A kiállításon kortárs iparművészek munkái is láthatóak lesznek, így például: Szilvitzky Margit, Balogh Rozália, majd Bráda Judit és még sorolhatnám…
A gyűjteményem töredéke a mai magyar kortárs táskatervezők darabjai. Itt elsősorban az utolsó 35-40 év munkáiból sikerült egy tucatnyit összegyűjtenem. Itt is a design dominált. Ma már nem gyűjtöm a táskákat! A célom eredménye (a könyvem) hamarosan elkészül.
A divat, ahogyan írja, az egész társadalomra hatással van. Ki gondolta volna azt, hogy ma egy apró Gucci vagy Prada táskáért a nők ölre tudnának menni?
Részben válaszoltam már. Magyarországon kevesen mennének ölre az ismert divatházak termékeiért. Ugyanakkor azoknak az ismert divatcégeknek, akik Budapesten nyitottak üzleteket, nem az utolsó trendnek megfelelő női táskáik díszelegnek a kirakataiban.
Fotók: AMPictorial/ @AMPictorial