Hírek

Befutottak a REFLEXIÓ pályázat első, márciusi pályaművei

A REFLEXIÓ a B32 Galéria és Kultúrtér, valamint a Karinthy Szalon 2023-ra meghirdetett művészeti mentorprogramja és pályázata, melynek célja, hogy megkönnyítse a képző- és iparművész hallgatók felsőoktatáson kívüli szakmai integrációját.

A B32 Galéria, a Trezor Galéria és a Karinthy Szalon minden hónapban egy-egy, összesen három kiállítást szervez. A programba becsatlakozó fiatal alkotók feladata az, hogy az egyik – általuk előzőleg kiválasztott – tárlatra reflektálva elkészítsék tetszőleges technikájú és tartalmú művüket. Az alábbiakban a B32 Galéria és a Trezor Galéria márciusi kiállításai által inspirált pályaműveket mutatjuk be.

Rabóczky Judit Rita szobrászművész Vasra verve című tárlatára reagálva két pályázó készített műalkotást a program keretében. Madas Bence Köztéri játszóterek napjainkban című munkájával az előző éra űrhajós játszótereinek játékait fotózta éjszaka, direkt vakuval megvilágítva. „Ahogy Judit szobrai, úgy ezek a mászókák is egy elnyomó rendszer lenyomatai, hiszen – bár formájukban játékosak – ideológiai nevelés céljával készültek. Képeim nem csak konceptuálisan, hanem formailag is kapcsolódnak Judit szobraihoz, a megjelenített játékok anyaghasználata és zártsága is egyezik a maszkokéval.”

Sváb Noémi Hydra című 3D-s alkotását – ugyancsak Rabóczky Judit Rita munkáihoz kapcsolódva – a görög mitológia kígyó testű, sokfejű szörnyetege ihlette, aki az emberi irigység, a hét főbűn szimbóluma. A szobor a bűnös és szégyenletes emberi minőségekre utal: az egyén döntése, hogy a fejek közül melyiket engedi kinőni, mely tulajdonságokkal ruházza fel magát.

Oláh Sándor ötvösművész Időutazás című kiállítása, amely az Operaház központi csillárjának rekonstrukciós munkálatait mutatja be, négy pályázót is reflexióra késztetett. Bedi Dóra Előkelő pseudo című pályaművének kiindulópontját a világítótest egyik karja jelentette, melynek formáit leegyszerűsítve, átfogalmazva alkotta meg a hallgató saját nagyméretű ékszerét.

Kovács-Kremeny Dóra szintén erre a tárlatra, illetve az Operaház csillárjára utalva készített egy brosst, melyhez a következő mottót társította: „Szerencsés az, akinek van hivatása.” „Az ékszer csillagformájának szimbolikája a szellemi éberségre, geometriája a csillárok formavilágára utal. Az egymásba fordított háromszögek jelentése Isten kegyelme, mely magába fogadja az embert. Ennek közepén összpontosul foglalatban egy zöld achát, amely a reménnyel teli hivatástudat jelképe.”

Ugyancsak egy bross megalkotására sarkallta Oláh Sándor kiállítása Szalai Rebeka Annát, aki az ékszer tervezésénél a csillár teljes befoglaló formáját vette alapul. A leegyszerűsített, stilizált sziluett alapján megszerkesztette a hajtogatás sablonját, majd az így létrejött minta szerint készítette el a bross ékét képező műanyag plasztikát.

Vigh Luca Rebeka saját reflexiója elkészítésénél a legfontosabbnak – a csillár robosztus acélvázának arányrendszeri szempontjait figyelembe véve – egy stilizált minimalista forma megalkotását tartotta, melynek elsődleges szerepe a fény visszaadása, felnagyítása volt. A mű címe, Lux lucis egyfelől utal a pályamű céljára, ami a kápráztatás, másfelől rímel az Operaház csillárjának egyrészt fényadó, másrészt gyönyörködtető szerepére.

Eseménynaptár

2024. március
 1 
 2 
 5 
 9 
11
13
15
16
17
18
23
27
28
29
30
31